Middagstips: Hjemmelaget Hamburger

Sunn Hamburger?

Først må jeg få si at videoen over er en av mange som jeg laget i forbindelse med et «prosjekt» jeg gjorde for en god stund siden. Jeg praktiserer periodisk faste og ville vise at det er enkelt å gå ned i fettprosent selv om man spiser bare to måltider per dag.

Nå er det garantert noen «lav-karbo»- tilhengere som sitter å rister på hodet siden jeg brukte helt vanlig kjøpe-hamburgerbrød av typen; «Great Taste». Vel, nå praktiserer ikke jeg lav-karbo og mener at det ikke finnes en eneste «metode» eller «diett» som passer for alle.

En slik hamburger gir deg ca. 730 kilokallorier fordelt på: 65g karbohydrater, 58g proteiner og 26g fett. Du finner oppskrifta her.

Det er i min mening en helt grei fordeling av næringsstoffer og et voksent måltid. Du blir ikke sulten de første timene etter en slik burger, det kan jeg garantere!

 

Bare hamburger, ikke chips?

Vel, jeg praktiserer ikke lav-karbo men er som nevnt fan av mat som har relativt lik fordeling på næringsstoffene. Ved å spise chips i tillegg økes mengde karbohydrater og fett uproposjonalt i forhold til hvor mye proteiner det er i måltidet.

For eksempel, la oss si at du virkelig slo på stortromma og lagde dine egne chips, sånn, for å være ekstra sunn..:) Du renser og kutter opp 2 mellomstore mandelpoteter og steker dem i 1ss solsikkeolje.

Plutselig har du lagt til ca.198 kilokalorier fordelt på: 22,8g karbohydrater, 2,2g proteiner og 10,8g fett.

Fra å ha et relativt balansert måltid har du nå, bare ved å legge til litt «sunn» chips, endt opp med et uproposjonalt måltid.

 

Skal man veie og måle alt man spiser?

Hvis du er overvektig og/eller har veldig dårlige kostvaner kan det absolutt være fornuftig å loggføre alt du spiser og drikker i en periode, for å gjøre deg selv bevisst på hva du pakker i deg, hvor mye energi det inneholder samt fordelingen av næringsstoffer.

Etter et noen uker klarer du å beregne ca. hvor mye energi du får i deg uten å veie og måle hvert eneste gram.

Hovedpoenget er bevisstgjøringen. Selv om noen påstår at de går opp i vekt bare de ser på en pose potetgull er det yderst skjelden noen sykdom eller liknende som ligger til grunn for oppgang i kroppsfett. Dersom man lever et stillesittende liv og samtidig pakker i seg høy-energi mat, resulterer det i ekstra fett på kroppen.

 

 

Leave a Reply

 

© 2011 Personlig Trener i Bodø. All rights reserved.